Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco ommodo consequat.

Monday to Friday: 9-20
Saturday to Sunday: closed

Herní programátor

Kódujte a kontrolujte

dolů

Programátor AI, tedy umělé inteligence, vytváří nehráčské postavy (NPC – takové, které neovládá hráč, ale počítač). Ty se musí chovat a rozhodovat uvěřitelně, vytvářet napětí a představovat pro hráče různé stupně výzvy.

Herní programátor, někdy označovaný také jako game programátor, programuje hry s využitím již existujícího a fungujícího herního enginu. Nastavuje pravidla hry (jak a kdy hra začíná, kdy a jak končí), herní mechaniky (například pohyb postav, souboje), interakce (třeba sbírání předmětů, otevírání dveří atd.), systémy (například chování postav řízených umělou inteligencí, fyzikální chování předmětů apod.), vyrábí fungující uživatelské rozhraní (například ovládání pomocí myši/klávesnice/gamepadu, herní menu) a zajišťuje, aby hra správně fungovala při hře ve více hráčích. Také odstraňuje procesní chyby a optimalizuje hru, aby fungovala správně a kvalitně.

Herní programátor může být všeobecně zaměřený (generalista), to znamená, že zvládá udělat cokoliv, co je potřeba do hry zprovoznit. To platí zejména v malých týmech nebo u začínajících programátorů. Ve větších týmech nebo u složitějších her můžou existovat specializace herních programátorů – na umělou inteligenci (AI programátor), na souboje (combat programátor), na animace (animation programátor), na vozidla (driving programátor), na herní menu (UI programátor), na hru více hráčů (multiplayer programátor) atd. Vždy se však jedná o herního programátora, který získal po čase v určité oblasti větší zkušenosti.

Programování: To je klíčové a zásadní!

Znalost gameplay: Dokáže si představit nejlepší hratelnost nebo herní mechaniku pro zážitek ze hry, dokáže navrhovat a vytvářet systémy a pravidla hry.

Znalost herních enginů: Vyzná se v herních enginech, jejich možnostech a omezeních. Tedy obvykle stačí znalost toho enginu, který používá.

Po celou dobu vývoje hry pracuje s herními designery, aby společně vymysleli, co se má ve hře dít, jaká jsou pravidla, herní mechaniky a systémy. Tyhle prvky musí společně dovést až do zdárného konce. Obvykle také spolupracuje s ostatními programátory a dalšími členy týmu. Zejména pak při implementaci jejich práce a jejím následném testování.

Pokud se chcete dostat k programování her, nic vám nebrání. Stačí si vzít některý herní engine a můžete začít. Základy programování se naučíte, když začnete programovat pomocí návodů a tutoriálů. Budete potřebovat analytické myšlení a znalosti matematiky. Ke zdokonalení vám kromě vaší píle může pomoct studium informatiky, kde se naučíte programátorské postupy a rozšíříte si znalosti v matematice, fyzice, logice, analytice a dalších oborech, které se vám budou hodit. Podle míry vašeho úsilí v programování her se můžete buď „zaseknout“ na začátku (programátor z vás nebude, ale aspoň porozumíte tomu, jak programátoři pracují), nebo zvládnete základy a umožní vám to stát se technickým herním designerem (jednodušší programátorské úlohy), nebo se dokážete vypracovat na skutečného herního programátora, ze kterého se po letech může stát specialista.

„Matematika vám to spočítá!“

 
 

Vytvořte si portfolio:

Tvořte hry nebo prototypy her. V portfoliu můžete ukázat videa z vašich her, diagramy složitějších systémů, ukázky kódu nebo celé funkční hry. Ať už si k profesi zvolíte kteroukoli cestu, budete si každopádně muset připravit portfolio, které ukážete u přijímacích zkoušek nebo u pracovního pohovoru. Zjistěte, jak na to, na Vytvořte si portfolio pro videohry.

Vzdělání:

Maturujte z matematiky, fyziky a informatiky. Matematiku nebo informatiku pak také vystudujte. Případně se naučte programovat samostudiem a vhodnou vysokou školou si jen rozšiřte obzory v jiném oboru.

Networking:

Seznamujte se s lidmi z herního průmyslu – účastněte se akcí, včetně konferencí a výstav. Seznamte se s profesionály a ptejte se jich na jejich práci, přičemž projevujte svůj zájem o obor i jeho znalosti, a zkuste s těmito lidmi zůstat v kontaktu. Zjistěte, jak na to, na Jak na networking.

Pozice návrháře hry, technického animátora, grafického programátora, programátora fyziky, programátora umělé inteligence (AI), programátora virtuální reality (VR), programátora nástrojů, engine programátora nebo programátora sítě v herním průmyslu. Případně vás může zaujmout vývojář softwaru ve vizuálních efektech či technický režisér (TD) ve VFX nebo v animačním průmyslu.

-

Školy a kurzy

-

Studia a produkce