Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco ommodo consequat.

Monday to Friday: 9-20
Saturday to Sunday: closed

Lead game designer

Vytvořte tvář hry

dolů

Lead game designer neboli hlavní herní designer zodpovídá za to, jak hra působí na hráče a jak se hraje.

Jako manažer vede tým designerů, který vymýšlí herní mechanismy, pravidla, systémy, strukturu hry, herní prostředí a vše, co se bude ve hře dít. Hlavní designer také koordinuje práci podle herního designu se zbytkem týmu. Ve větších týmech je nad hlavním designerem ještě design director nebo creative director. Ve filmové tvorbě je ekvivalentem této pozice režisér.

Když už je hra ve výrobě, lead game designer dohlíží, aby byla hra kvalitní a zábavná. Rozhoduje, jestli je potřeba něco změnit. Často se tak dostává do konfliktu s producentem, jehož úkolem je držet termíny a rozpočet.

V menších studiích může mít hlavní designer na starosti i dílčí designerské práce (které jsou popsány v ostatních designerských pozicích) a často může být aktivní i v dalších oblastech vývoje – v grafice, programování a marketingu. Ve velkých studiích je jeho role manažerská s cílem plánovat a kontrolovat práci ostatních, dělat rozhodnutí a neustále komunikovat vizi projektu celému týmu.

Gameplay neboli znalost hratelnosti: Dokáže si představit ideální hratelnost nebo vhodnou herní mechaniku pro nejlepší možný zážitek ze hry pro cílovou skupinu hráčů. Má kulturní rozhled a rozumí audiovizuální tvorbě. U příběhových her má znalosti dramaturgie a scenáristiky (narrative design), u her s komplexními pravidly má schopnost navrhovat nebo chápat matematické algoritmy, u free-to-play her má vhled do analytiky.

Technická znalost herních enginů není zcela nutná. Je však výhodou, když se v herních enginech vyzná, zná jejich možnosti a omezení, umí navíc trošku programovat, rozumí tvorbě grafiky i animace a má znalosti v oblasti UX (uživatelského zážitku) a UI (uživatelského rozhraní).

Komunikace: Svou vizi hry sdílí s výtvarníky, programátory, producenty a marketingovým týmem, je přesvědčivý při jednání s vydavateli.

Znalost herního trhu: Zná aktuální trendy v oboru, dokáže v jejich kontextu hru vysvětlit.

Diplomacie: Ví, jak najít kompromis mezi mnoha odlišnými názory na to, jak by se hra měla vyvíjet. Ale i přes různé názory je schopný udržet vizi hry, a to bez kompromisů.

Projektový management: Plánuje kreativní stránku produkce hry. Dokáže chápat výrobní cenu jednotlivých nápadů a je schopen uvažovat ekonomicky. Někdy je jeho úkolem i řízení ostatních designerů, případně celých týmů, které pracují na vývoji jednotlivých herních mechanik. V tomto však mohou často pomáhat asistenti produkce nebo producent.

Lead game designer spolupracuje se všemi kreativními i technologickými částmi týmu – výtvarníky, animátory, zvukaři, programátory. Důležitý je ale také pro „nevývojářskou“ část týmu, protože komunikuje s producenty, marketingovým oddělením a vydavateli.

Na tuto pozici se můžete dostat různými cestami. Nejčastěji z některé designerské. Někdo přes testing (QA), někdo přes tvorbu grafiky, někdo přes programování. Všechny cesty však vedou dokončením a vydáním několika projektů, kdy budoucí hlavní designer prokáže kvality v tvorbě, ve vytváření vize, její komunikaci a vedení celého týmu.

Udržujte si kulturní přehled:

Hrajte hodně her a přemýšlejte při tom, jak fungují herní mechaniky. Sledujte filmy, seriály, divadelní představení, studujte i jejich scénáře.

Vytvořte si portfolio:

Vytvořte něco, co můžete ukázat potenciálnímu zaměstnavateli. Portfolio kandidáta na hlavního designera se skládá z odkazů na vlastní hotové hry. Ideálně k tomu připište, co jste v dané hře vytvořili, s čím byly problémy a jak se je podařilo vyřešit. To je naprosto zásadní. Zjistěte, jak na to, na Vytvořte si portfolio pro videohry.

Začněte s moddingem (modifikacemi – úpravami her):

S využitím softwaru poskytovaného vydavateli vytvářejte nové úrovně a pravidla existujících her. Vyrobte modifikaci nebo zcela originální deskovou hru.

Networking:

Seznamujte se s lidmi z herního průmyslu – účastněte se akcí, včetně konferencí a výstav. Seznamte se s profesionály a ptejte se jich na jejich práci, získejte od nich zpětnou vazbu na vaši hru, projevte zájem o obor i jeho znalost a zkuste s těmito lidmi zůstat v kontaktu. Zjistěte, jak na to, na Jak na networking.

Hledejte volné pozice v oboru:

Dobrým způsobem, jak poznat obor i proces tvorby her a získat kontakty, je najít si zaměstnání jako game tester . Pokud se vydáte touto cestou, udržujte si své dovednosti a vytvářejte vlastní hry, abyste se později mohli přesunout do designu. Pokud už máte zkušenosti jako programátor nebo výtvarník her, dostanete se k hernímu designu snadněji.

Pozice režiséra, produkčního designera nebo supervizora postprodukce ve filmu a TV. Případně vás zaujme producent vizuálních efektů (VFX), VFX supervizor nebo look development artist v oboru VFX. Nebo režisér, head of story nebo umělecký režisér v animaci.

-

Školy a kurzy

-

Studia a produkce